martes, 15 de abril de 2014

DESCUBERTAS FONOGRÁFICAS ( X ) . LEE WILEY



No universo do jazz varias son as cantantes que acadaron renome grazas ás súas voces únicas e ás súas interpretacións acompañadas por algúns dos jazzmen máis importantes da historia. Estas mulleres, sen quen a historia do jazz tería sido ben diferente, van dende Billie Holiday e Ella Fitzgerald ata Sarah Vaughan e Carmen McRae, sen esquecer, por poñer un exemplo, a máis actual Diana Krall. Pero unha delas fica hoxe inxustamente esquecida, a pesar de ter sido unha das vocalistas máis anovadoras e interesantes entre as que adicaron a súa carreira ao jazz. E non foi por falta de talento, senón, como veremos, máis ben por mala sorte. Debido precisamente ao certo esquecemento no que se atopa, recuperámola hoxe para a nosa nova descuberta fonográfica, pois a calidade da obra que nos deixou ben merece ser lembrada, escoitada e gozada. O nome desta dama do jazz é Lee Wiley.

Nos estudios radiofónicos da CBS
Wiley está vencellada á cidade de Nova York, pero naceu en 1910 no estado de Oklahoma. Hai quen di que polas súas veas corría sangue cherokee, pero non queda moi claro se iso é unha lenda alimentada polos departamentos de publicidade das discográficas ou non. De calquera xeito, Wiley comezou a cantar sendo ben nova, e durante a década dos trinta participara xa en varias sesións xunto a algúns dos nomes máis salientables do jazz da época, dende os irmáns Tommy e Jimmy Dorsey ata Glen Gray ou Johnny Green. Escoitando as súas gravacións destes anos, ás veces semella que escoitamos ecos de Billie Holiday, pero non está claro quen influíu en quen; Wiley admiraba a Lady Day, pero sempre mencionou a Ethel Waters e Mildred Bailey como as súas principais referencias musicais. O maior problema de Wiley foi a fraxilidade da súa saúde: na súa etapa de máis éxito descubriu que sufría un principio de tuberculose, e iso, nos días en que esta era aínda unha doenza incurable, fixo que tivese que reducir as súas actividades profesionais.

Con Eddie Condon (esquerda) e Bobby Hackett (dereita)
Pero non deixou de gravar, e cara a finais dos anos trinta converteuse nunha pioneira do que despois sería coñecido co nome de songbook, é dicir, un álbum adicado exclusivamente a cancións dalgún dos compositores americanos máis importantes. Isto chegou a ser algo moi común a partir dos anos cincuenta, especialmente trala serie de magníficos discos deste tipo que Ella Fitzgerald gravou para Verve, pero a primeira en facelo foi Lee Wiley, que creou songbooks de Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers e Lorenz Hart, e Harold Arlen. Estes álbumes son pequenos tesouros, non só pola interpretación chea de sensibilidade de Wiley, senón tamén pola calidade dos pequenos grupos que a acompañan, formados, entre outros, por músicos da altura de Eddie Condon, Bunny Berigan, Fats Waller, Joe Bushkin ou Pee Wee Russell. Todos estes songbooks atópanse nun CD cuádruple titulado Manhattan Nights – The Complete Golden Years Studio Sessions, que por desgraza, está agora descatalogado.

Na época dourada do elepé, os anos cincuenta e sesenta, a discografía de Wiley vólvese moito menos prolífica, o que é unha verdadeira mágoa. Pero todo o que gravou nestes anos é sumamente interesante, especialmente os álbumes West of the Moon (de 1956, con fermosos arranxos de Ralph Burns) e A Touch of the Blues (de 1957, acompañada pola orquestra do excelente trompetista Billy Butterfield), ambos os dous imprescindibles. Todos os discos de Wiley son interesantes, pois é unha desas raras vocalistas que nunca fixeron unha mala gravación, pero o disco máis recomendable para quen desexe adentrarse na súa música—e o primeiro que eu escoitei dela—é o dobre Complete Fifties Studio Masters (Jazz Factory), que inclúe, entre outras cousas, unhas marabillosas sesións de comezos dos cincuenta nas que está acompañada por Bobby Hackett á corneta. O lirismo dos arranxos e a sensualidade da voz única de Wiley son verdadeiramente engaiolantes, sobre todo nas súas versións de clásicos coma “Manhattan”, “I’ve Got a Crush on You”, “Sugar”, “A Woman’s Intuition”, “A Ghost of a Chance”, “Any Time, Any Day, Anywhere” e “Street of Dreams”. Ninguén canta estas pezas coma Wiley, e podo asegurarvos que se as escoitades, ides querer atopar máis discos desta muller, que, sen dúbida, é unha das grandes vocalistas da historia do jazz e merece maior recoñecemento. Despois de completar o elepé A Touch of the Blues, Wiley non gravaría máis nada en máis de dez anos, e falecería en 1975 na súa querida cidade de Nova York.

Durante unha sesión de gravación con Max Kaminsky (esquerda) e Joe Bushkin (dereita)

Como diciamos, Lee Wiley foi unha das grandes damas do jazz, pero a diferenza da meirande parte das outras vocalistas (Holiday, Fitzgerald, Vaughan e compañía), non hai vídeos dela cantando na televisión ou en concerto, a pesar da popularidade da que gozou no seu momento. Por iso, déixovos aquí cunha gravación do seu songbook adicado a Rodgers e Hart: a fermosa balada “Glad to Be Unhappy”, cunha magnífica letra de Lorenz Hart na que nos di que está feliz por sentirse triste.


                                   ANTÓN GARCÍA-FERNÁNDEZ